logo
Top

In de etalage

Zelfstandig ondernemer! Na drie weken voelt het nog steeds heerlijk. Mooie website, beetje pitchen en de opdrachten stromen, nu ja… druppelen binnen.

De crux van een ‘eigen zaak’ is toch dat je jezelf positioneert. Een vlotte pen en een goede site maken je nog geen trending topic. Helaas. (Ik las dat op 16 juni maar liefst 99,6 procent van de IJslandse tv-kijkers had afgestemd op het voetbalduel tegen Argentinië. Volgens de analytics ligt míjn marktaandeel qua unieke bezoekers toch iets lager.) De creatie van mijn persoonlijke ‘belle epoque’ zal nog wat inspanning vergen. Exposure en performance zijn de eerste sleutels. Je imago is je amigo, ik weet het, ik weet het.

Bridget Jones

Maar het is best spannend. Terwijl ik toch al aardig wat ‘producten’ gemarket en gecommuniceerd heb, moet ik nu mezelf in de etalage zetten. Terwijl ik – ondanks mijn snelle babbel – toch wat bescheiden en introvert ben. Voel me een beetje als Bridget Jones die zich aanbiedt op de huwelijksmarkt haha. Dan ben ik ook nog een generalist pur sang. En dat ‘elevator-pitcht’ niet zo lekker. Moet ik gaan roepen dat ik alles kan?

Doutzen en Klum

Waar ik doorgaans toch vrij WYSIWYG (what you see is what you get) ben, moet ik nu mijn best doen om ‘au naturel’ te blijven. Neem de fotosessie, waar ik een gezicht trek alsof ik drie weken niet naar het toilet geweest ben. Krijg nog respect voor de Doutzens en de Heidi Klums van deze wereld.

Authentiek blijven, Houweling! Dan komt het goed. Want mijn kracht is juist dat ik ánderen het podium geef. De wetenschapper, de manager, de medewerker… Hun verhalen optekenen voor social media, het personeelsblad, de website, het jaarverslag en de vele andere kanalen. Dat is waar ik goed in ben. Een niche? Dan wel een mooie! Zoiets als het IJslandse televisiepubliek. Want van de overige 0,04 procent keek 0,03 procent die avond naar een herhaling van The Great British Bake Off. Met zo’n marktaandeel zou ik best tevreden zijn.

Kortom: u hoort nog van mij!